dnes je 9.5.2024

Input:

323/2008 Z.z., Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky o špeciálnych výchovných zariadeniach

323/2008 Z.z.
VYHLÁŠKA
Ministerstva školstva Slovenskej republiky
zo 6. augusta 2008
o špeciálnych výchovných zariadeniach
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky podľa § 129 zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon”) ustanovuje:
§ 1
Predmet úpravy
Táto vyhláška upravuje podrobnosti o organizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v špeciálnych výchovných zariadeniach, o individuálnych reedukačných programoch, formách a metódach výchovy a vzdelávania uplatňovaných v procese reedukácie, o výchovných skupinách, diagnostických skupinách, ochranných opatreniach, o personálnom, finančnom, materiálno-technickom a priestorovom zabezpečení, požiadavky na stavebné a interiérové úpravy, materiálno-technické a ďalšie vybavenie karanténnej miestnosti a ochrannej miestnosti.
Podrobnosti o organizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v špeciálnych výchovných zariadeniach, formách a metódach výchovy a vzdelávania v procese reedukácie, o výchovných skupinách a diagnostických skupinách
§ 2
Liečebno-výchovné sanatórium
(1) Liečebno-výchovné sanatórium (ďalej len „sanatórium”) sa zameriava na diagnostikovanie a nápravu porúch učenia, porúch aktivity a pozornosti, rozvoj schopností a reedukáciu niektorej z foriem závislostí vrátane prevencie ich vzniku.
(2) Sanatórium možno vnútorne členiť podľa veku detí.
(3) Sanatórium organizuje záujmovú činnosť detí so zreteľom na ich individuálne potreby, záujmy alebo prípravu na povolanie. Sanatórium môže organizovať lyžiarske výcviky, plavecké výcviky, tábory, výlety a spoločné pobyty zákonných zástupcov s deťmi.
§ 3
Diagnostické centrum
(1) Diagnostické centrum sa zameriava na špeciálnopedagogickú diagnostiku s cieľom zistenia aktuálneho stavu vzdelanosti a reedukácie, vedomostí, zručností, schopností a návykov a na určenie vhodných postupov vedúcich k ich náprave.
(2) Diagnostické centrum poskytuje počas pobytu dieťaťa aj odborné služby rodičom dieťaťa alebo inej fyzickej osobe než rodičovi, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu (ďalej len „zákonný zástupca”), a súrodencom dieťaťa formou individuálnych stretnutí alebo skupinových stretnutí s cieľom aktívne ich zapojiť do diagnostického, reedukačného a resocializačného procesu.
(3) Na určenie diagnostického centra pre deti, ktoré boli do zariadenia umiestnené podľa § 121 ods. 1 písm. c) a d) zákona, na dĺžku ich pobytu v diagnostickom centre a ďalšie umiestnenie dieťaťa v zariadení, v ktorom sa poskytuje ústavná starostlivosť, sa vzťahuje osobitný predpis.1)
(4) Najvyšší počet detí v diagnostickej skupine sa znižuje o dve deti za každé dieťa s mentálnym postihnutím. V odôvodnených prípadoch možno zvýšiť počet detí v skupine o dve deti.
(5) Deti umiestnené v záchytnom oddelení zriadenom podľa § 121 ods. 4 zákona tvoria jednu diagnostickú skupinu.
(6) Karanténna miestnosť slúži najmä na zabezpečenie hygieny dieťaťa a jeho ochranu a upokojenie.
(7) Starostlivosť o deti v diagnostickej skupine zabezpečujú vychovávateľ a asistent učiteľa.
(8) Počet žiakov v diagnostickej